Netejar el planeta, una petita acció i un gran projecte

Del Collblanc al Diari de Tarragona amb l'alumnat de l'ESO


Ens alegra assabentar-nos que les accions del nostre institut arriben a un públic més enllà de la nostra comunitat educativa amb la publicació del projecte al Diari de Tarragona el passat diumenge 19 de desembre. Felicitem als participants i en aquesta ressenya us explicarem com neix el projecte i en quin punt del seu desenvolupament estem. Per aquest motiu hem parlat amb el Robert Zepeda i us oferim, millor, les seves paraules.


Bones! 

Us explico una mica el projecte:

A l'inici de curs ens vàrem reunir amb el coordinador de l'ESO, l'Antonio Hurtado, i el coordinador pedagògic, el Nacho López, per iniciar a tot 2n d'ESO un projecte de neteja del pati. 


- Veia el pati i no m'explicava com sempre estava tan brut. Un dia se'm va ocórrer una idea a partir d'un repte o challenge que vaig conèixer aquest estiu, era el Catalunya Clean Up Challenge, un repte de recollida de brossa per tota Catalunya a partir d'una aplicació americana denominada Litterati, una aplicació que permet geolocalitzar les peces de brossa que fotografies i, un cop etiquetades les fotos (posar el tipus de residu que has agafat) permet obtenir dades com ara la zona on has recollit, el  tipus de residu, la quantitat... 



- Nosaltres vam començar el repte amb 1000 peces cada grup, en dos sortides ho vam superar... 
 - Guauuu... va ser increïble! 

Ara el repte són 10.000 peces. A veure com anirà el curs... De moment, anem pas per pas i a la tornada de vacances ens posarem les piles una altra vegada i sortirem a recollir-ne més. 


Recollir i, sobretot, conscienciar a l'alumnat de no embrutar

Aquesta era la primera fase del projecte: recollir i, sobretot, conscienciar a l'alumnat de no embrutar i de cuidar el pati, un espai de tots. Un cop obtingudes les dades (el paper de plata és un dels residus més abundants que vam trobar) era passar a l'acció amb diverses iniciatives: 

 

1) posar papereres de reciclatge a cada classe (no hi havia)

2) conscienciar als alumnes a no portar o utilitzar el paper de plata amb xerrades i tutories

3) realitzar una campanya de cara a les famílies per intentar reduir l'ús del paper de plata i instaurar altres alternatives com ara la carmanyola o el boc and roll


- En aquest procés ens trobem. També dir que, durant la setmana de prevenció dels residus a nivell europeu (20 al 28 de novembre), vam fer diverses iniciatives des de les tutories i es recolzava també des d'alguns departaments.  

- Després del Nadal continuarem amb el nostre projecte, fins i tot tenim programada alguna sortida pels indrets més propers al nostre institut. A més a més volem contactar amb la regidoria de Medi Ambient l'Ajuntament de la Canonja per portar a terme més accions de millora del nostre entorn. 

                                                                                                                        Robert Zepeda